WAAROM DOEN WIJ MEE?
MICRO PLASTIC. MACROPROBLEEM.

WAAROM DOEN WIJ MEE?
MICRO PLASTIC. MACROPROBLEEM.

In 9 van de 10 producten zitten namelijk wél microplastics. En dat kan en moet anders vinden wij. Samen met Weleda, Smyle, Witlof Skincare, Marcel’s Green Soap, The Lekker Company en Plastic Soup Foundation willen we met deze campagne het bewustzijn bij de consument en de transparantie in de industrie vergroten. "Dit is meer dan alleen een campagne; het is het startschot van een grotere beweging," vertelt een vertegenwoordiger van de deelnemende merken. "We willen consumenten aanmoedigen verder te kijken dan mooie verpakkingen en ingewikkelde woorden. Het is tijd om het echte verhaal te ontdekken dat verstopt zit op de achterkant van verzorgingsproducten." 

 

Samen de industrie veranderen:

Samen slaan we de handen ineen met als groter doel de industrie te veranderen. Een behoorlijke opgave, maar zeker niet onmogelijk. Daar zijn we van overtuigd! En ook jij, als consument, kunt helpen. Deze week hopen we namelijk ook jou te betrekken bij deze belangrijke strijd. Zo vertellen we je meer over microplastics, wat ze doen, hoe je ze kunt herkennen en het allerbelangrijkste: hoe je ze zo veel mogelijk kunt vermijden.

 

Van vriendschap naar beautymerk:

In 2019 is Witlof Skincare geïntroduceerd door de vriendinnen Caroline en Cis.
Caroline kreeg op haar zeventiende te maken met allerlei allergische reacties waar geen oorzaak voor werd gevonden. Na een aantal jaren bij een internationaal advocatenkantoor gewerkt te hebben, besloot ze haar baan op te zeggen en opende ze de eerste ecoluxury spa en beautywinkel in één in Amsterdam. In die periode realiseerde ze dat ze, ondanks de mooie buitenlandse merken, toch iets miste; een Nederlands merk met effectieve natuurlijke producten die niet te duur waren. Hiermee was het zaadje voor Witlof Skincare gelegd. 

Cis had een carrière als marketeer bij grote bedrijven als Procter & Gamble en Heinz, maar voelde zich niet op haar plek als ze weer eens pizzasaus aan de man moest brengen. Als moeder van vier kinderen was bewust leven iets wat voor Cis ook steeds belangrijker was geworden. Caroline en Cis waren op dat moment al ruim 20 jaar vriendinnen en toen ze elkaar spraken besloten ze om hun expertise samen te brengen en Witlof Skincare te beginnen.

 

Duurzame keuzes:

Witlof Skincare is ontstaan uit de behoefte om meer bewustzijn en duidelijkheid te creëren over gezonde huidverzorging, voor je huid en voor de natuur. Steeds meer mensen willen duurzame keuzes maken, maar zien door de bomen het bos niet meer. De producten van Witlof Skincare zijn 100% natuurlijk met uitsluitend ingrediënten die gezond zijn voor je huid en niet slecht voor de natuur. Microplastics, maar ook ingrediënten als parabenen en sulfaten bevatten onze producten niet.

Duurzaamheid zit in ons DNA. We willen duurzaam met de huid omgaan, het grootste orgaan dat we hebben. Daarnaast gebruiken we ingrediënten die bijvoorbeeld geen microplastics bevatten. Ook onze verpakking is zo duurzaam mogelijk. We gebruiken een combinatie van glas en zoveel mogelijk gerecycled plastic. We kunnen nog veel stappen maken, maar proberen elk jaar onze verpakkingen verder te verbeteren. Ook zijn we bezig met verschillende certificeringen, waaronder the Vegan Society, Ecocert en BCorp.

 

De gevaren van microplastics:

Microplastics brengen behoorlijk wat gevaren met zich mee, daarom zitten die er bij Witlof Skincare ook niet in. Microplastics kunnen de huid irriteren, vooral bij mensen met een gevoelige huid. Ook kunnen de kleine deeltjes van microplastics in de poriën van de huid terechtkomen waardoor deze kunnen verstoppen en de chemische stoffen die in microplastics kunnen zitten kunnen natuurlijk ook schadelijke effecten hebben op de rest van het lichaam. Naast al deze gezondheidsrisico’s, hebben microplastics natuurlijk ook een negatieve impact op het milieu, ze komen terecht in het water en in dieren, met alle gevolgen van dien. Daarom is het belangrijk om producten te maken zonder microplastics. Zoals je ziet is het gewoon mogelijk.


Krachten bundelen:

Witlof Skincare groeit hard als merk (we zijn inmiddels o.a. verkrijgbaar bij Holland & Barrett en Etos), maar we zijn nog klein vergeleken met grotere merken. Door de krachten te bundelen van verschillende kleinere merken met dezelfde missie zijn we in staat een grotere impact te maken. Ik zie een wereld voor me waarin we bewust omgaan met onze planeet en waar microplastics verboden zijn. Clean beauty en natuurlijke, duurzame producten zijn dan de regel geworden, en niet de uitzondering. Daarom zijn we ontzettend blij met deze campagne.